Spoločnosť IHS Markit odhaduje, že dostupná skladová kapacita už klesla
na úroveň 1,6 miliardy barelov (1 barel = 159 litrov) ropy denne. Ak
budú priemerné dodávky pokračovať súčasným tempom, dopyt po uskladnení
sa v prvej polovici roka 2020 zvýši na 1,8 miliardy barelov/deň. To
znamená, že výrobcovia budú nútení znížiť produkciu, pretože v júni už v
skladoch nebude miesto na ďalšiu nadbytočnú ropu.
Trh s ropou brzdí klesajúci dopyt v dôsledku pandémie. A dohoda veľkých
producentov o obmedzení ťažby padla. Rusko odmietlo návrh Organizácie
krajín vyvážajúcich ropu (OPEC) na ďalšie zníženie limitov na ťažbu. To
znamená, že sa nepredĺži ani dohoda o obmedzení produkcie, ktorá platí
do 31. marca. Saudská Arábia následne vyhlásila, že zaplaví trh ropou a
ponúkla veľké zľavy odberateľom.
Pakistan vo štvrtok (26. 3.) zakázal dovoz ropy a palív, pretože jeho
skladovacie priestory sú plné. Vitol Group a Gunvor Group, dvaja z
najväčších svetových obchodníkov s ropu, zaznamenali veľký záujem o
skladovanie. Niekoľko obchodníkov si už rezervovalo supertankery na
uskladnenie ropy na mori.
IHS Markit predpovedá, že ponuka môže v 2. štvrťroku 2020 prekročiť
dopyt po rope o 12,4 milióna barelov denne. Vitol v stredu (25. 3.)
uviedol, že dopyt oproti minulému roku klesol až o 20 miliónov barelov
denne.
„Produkcia sa musí znížiť alebo dokonca zastaviť," uviedol Jim Burkhard, vedúci ropných trhov v IHS. „Teraz je len otázkou kde a o koľko.“ Objavili sa už náznaky, že potenciálny nedostatok úložného priestoru sa začína premietať aj do cien ropy.
Podľa IHS Markit Rusko má spomedzi troch najväčších svetových
producentov ropy najmenej voľných skladovacích kapacít, zhruba na osem
dní produkcie. Tieto čísla vychádzajú z množstva produkcie, ktoré by sa
mohlo uskladniť, ak by sa vývoz zastavil. Saudská Arábia má skladovacie
kapacity na 18 dní a USA na 30 dní.
Nigéria, najväčší producent ropy v Afrike, je z tohto hľadiska
najzraniteľnejšia. Jej odhadovaná denná produkcia v 1. štvrťroku 2020,
ktorá predstavuje 1,9 milióna barelov/deň, by zaplnila dostupné miestna v
skladoch za 1,5 až 2 dni.
Kerozín alebo palivo pre lietadlá je často prvým ropným produktom, ktorý
pocíti problémy, pretože dopyt po leteckej doprave má tendenciu klesať
ako prvý, keď je globálna ekonomika slabá. Teraz, navyše, ničí letecký
sektor nový koronavírus.
„Nádrže na letecké palivo dosiahnu svoju maximálnu hladinu pravdepodobne v priebehu apríla,“ odhaduje analytik Bjornar Tonhaugen z Rystad Energy.
Analytik SEB Bjarne Schieldrop nakreslil podobne pochmúrny obraz
vyhliadok na skladovanie ropy, ktorej ceny klesajú a zotavenie je v
nedohľadne. „Teraz očakávame prebytok (ponuky) v 2. štvrťroku 2020 v rozsahu, aký sme nikdy predtým nevideli,“ povedal a pripomenul, že veľa ľudí sedí pre obmedzenia doma, takže dopyt sa bude ďalej znižovať.
Keď sa naplnia skladovacie kapacity, ceny ropy skolabujú a padnú na úroveň, pri ktorej sa výroba takmer okamžite zastaví. „Zdá sa, že tam smerujeme,“ varoval Schieldrop.